Sunday, February 13, 2011

Hari Valentine halal bagi suku kaum Kristian .


Aku ada cerita . Cerita best sngat . Tnpa perlu-kan pengarah te-kemuka serta pe-nules skrip yng hebad tapi aku perlu-kan pelakon tmbahan , anda mahu ? Aku bejaya men-haselkan se-buah cerita yng cukup me-lonjakkan jiwa remaja aku , yes ! Cerita yng bukan taraf kedai kopi mahu-pun Starbuck . * okay , mula batak . Ia-nya be-kenaan dngan pe-mikiran . Pe-mikiran remaja dewasa ini yng amat-amat se-line dngan se-tinggan .

Teruk sngat , bukan ?


Esok Hari Valentine . Sudah beli-kan anything for your girlfriend / boyfriend ? Atau maseh yng sedang kelam kabut me-mikirkan smthing utk di-belikan ? Anda turut te-golong dalam kategori ini ? Perlu-kan bantuan ? Oh bodoh , tk blaja subjek Pend.Islam ke di-sekolah ? Saban tahun para-para Ulama me-ngigatkn kepada umat Islam agar meng-hindari me-ymbut Hari Valentine ini namun ia-nya seperti me-nuang air ke daun keladi . * wahh , aku guna peribahasa . 

Sudah di-ketahui umum yng Hari Valentine lngsung tk ada kne me-gena dngan umat Islam malah hukum me-ymbutnya ada-lahh haram . Perlu aku besar-kn font tk ? Ini kerana ia-nya be-kaitan dngan agama Rom Kuno dan juga Krisitian .

Namun demikian apa yang men-dukacitakan adalah umat Islam pada zaman kini telah mula meraya-kan hari-hari perayaan yang langsung tidak be-kaitan dengan umat Islam . Malah ia be-asal dari budaya serta agama golongan yang ingkar kepada perintah Allah S.W.T. seperti sambutan Tahun Baru Masihi , Hari Halloween dan juga Hari Valentine yang sedang kita pe-bincangkan ini . Te-dapat larangan daripada baginda s.a.w. untuk me-niru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini di-takuti mereka akan te-golong be-sama dalam golongan tersebut . Sabda baginda : ” Barang siapa menyerupai satu kaum , maka dia termasuk golongan mereka” . ( riwayat Imam Abu Dawud , hadis no: 3512 ) .

Harus kita ingat bahawa golongan yang me-musuhi Islam , akan sentiasa berusaha me-nanamkan benih-benih ke-sesatan dalam jiwa umat Islam supaya mereka jauh dari jalan yang lurus lagi diredai Allah SWT .

Tamat sudah cerita tnpa pengarah mahu-pun pe-nules skrip . Tapi hasel air tngan jari-jemari aku me-naip . Terima kaseh , mem-baca :)

3 comments:

Firdaus Life said...

setuju dengan anda... terima kasih kerana share info ni :)

afifah said...

AGREE.! HAH.!
_from SB_

anyez nasri said...

tk salah be-kongsi , bukan ? se-kdar utk pengetahuan kita be-sama :)