Friday, December 31, 2010

360 hari yang lalu .

Selamat malam .

Sudah di-ambang tahun baru lagi kita . Se-kejap benar masa be-lalu , rasa seperti baru se-malam sahaja Januari , ini Januari sudah mahu tiba kembali . Amacam , ada pen-capaian yang boleh dibangga-kan selama 360 hari yang lalu ? Bak kata orng tua , pekara yang lepas usah di-kenang , kalau di-kenang me-rengsa jiwa . Perangai aku sendiri , bila bakal muncul je tahun baru beria-ria me-nanam azam tetapi sayang-nya , ter-lalu bnyak simpang siur perlu di-redah and tidak ke-sampaian akher-nya .

Macam aku kata kt kawan-kawan , " tahun baru nanti azam aku nk kurus-kan badan . " Tapi sudah 2 tahun beturut-turut azam tu di-angkut tapi tk kurus pun lagi . Walhal maken gedempol ada-lahh , ish-ish .

Bagaimana nk jadi-kan azam kita tu satu realiti ? Bak kata tulesan dalam buku , kita harus ada matlamat dan fokus . Teori memang-lahh nmpak mudah tapi nk laksana-kan , perghhhhhhh ! Payah siot . Dugaan mcam-mcam datang me-nerjah , payah nk tepis . Tahu , dugaan tu pekara biasa . Mana ada pekara yang tk ada dugaan .

Petikan *older post* se-malam . Azam tahun baru aku ? Senang dan mudah . Untuk Tahun Baru 2011 , aku tk punyai azam . Kenapa ? Sebab aku rasa tahun 2011 bakal meng-ubah bnyak pekara dalam hidup aku . Aku baru je tamat sekolah and belum pasti ke mane hala tuju aku se-lepas ini . If aku beria-ria dengan azam tapi aku sendiri tk tahu hala tuju , tk gune jugak . Bak kata orng kita , " cakap pandai , buat habuk pun tk ada . " Aku tk mahu jadi gtu .

Jadi biaa-lahh aku sendiri tahu ape ke-mahuan diri . Dari yang ada azam tapi tk berusaha men-capainya , tk ada guna jugak . Alhamdulillah , satu dari azam aku tahun ini te-laksana atas berkat usaha aku sendiri .

Tapi aku be-janji kepada diri , utk men-jadi lebeh baek dari tahun se-belumnya sudah cukup-lahh kott . Harap-harap , hari ini lebeh baek dari se-malam dan tahun 2011 lebeh hebad dari tahun 2010 . Jangan te-lalu ashk di-buai ke-seronokkan pada malam Sambutan Tahun Baru 2011 malam ini . Sebalek-nya , be-syukurlahh kerana maseh be-peluang me-lihat fajar 2011 .

Selamat tinggal 2010 .

SELAMAT TAHUN BARU 2011 ! 

Assalammualaikum .

No comments: