Thursday, December 30, 2010

Tahun baru tapi azam lama ?

Assalammualaikum .

Tahun 2011 se-maken hamper dan usia kita be-tmbah se-tahun lagi . Yang paleng popular men-jelang tahun baru adalah azam . Namun selalu juga belaku , azam tidak kekal lame . Haha . Be-tahan se-bulan dua , se-lepas tu lebur , ish-ish . Sebab itu-lahh , ramai yang tidak mahu lagi beria-ria me-masang azam . Te-masuklahh aku yang selalu sangat angkut azam lama ke tahun baru , aduhh .

Emak kata , Islam memang menggalak-kan umat-nya be-azam atau ke-mahuan , harapan dan cita-cita yang dihasrat-kan pada masa depan . Azam ibarat cita-cita dan pe-sediaan masa hadapan . Dalam satu hadis , Rasulullah menegas-kan , cita-cita itu rahmat daripada Allah kepada umat-nya . Kalau tidak kerana cita-cita , se-orng ibu tentu tidak akan men-yusu anak-nya , dan se-orng petani tidak akan sanggup be-jemur di tengah terik mentari .

Jadi utk men-capai cita-cita , usaha mesti di-buat sekarang . Setuju ? Be-azam tk salah pun , yang salah jika kita tidak be-usaha me-realisasikan azam be-kenaan . Bagi aku-lahh , salah satu azam aku tahun nie , be-hasel . Alhamdulillah .

Lagi-pun aku pegang pada prinsip ; apabila sudah berusaha , maka kita be-tawakal dan be-doa agar segala-nya tidak sia-sia . Tetapi jika diperkenan-kan juga , tentu-lahh kerana Allah sudah punye pe-rancangan laen yang lebeh utk kita , kan kan ?

Jadi , selamat me-langkah ke tahun 2011 dengan penuh be-gaya .

* ingin tahu lebeh lanjut tentang azam Tahun Baru 2011 aku ? nanti-kan sambungan-nya , esok .

No comments: