Friday, September 9, 2011

Pengguna perlu bayar lebeh . # Top-up .


Seramai 26.2 juta pelanggan talian telefon mudah alih prabayar di negara ini bakal dikenakan caj bagi cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus berkuat kuasa 15 September ini . Jumlah tersebut meliputi tiga syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi utama negara iaitu Celcom (Xpax) seramai 9 juta pelanggan , DiGi seramai 7.7 juta orang dan Maxis (Hotlink) 9.5 juta orang .

Menurut siaran akhbar yang dikeluarkan bersama oleh syarikat tersebut semalam , para pelanggan selepas ini dikenakan cukai bagi setiap pembelian tambah nilai prabayar dan pek permulaan prabayar baharu . Dengan penguatkuasaan caj itu, seorang pelanggan yang membeli kad tambah nilai berjumlah RM10 perlu membayar RM10.60 , dengan 60 sen adalah cukai perkhidmatan .

“Para pelanggan prabayar akan dimaklumkan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) bermula tengah hari ini (semalam) mengenai cukai perkhidmatan baharu itu,” kata kenyataan itu.


Dari kelas tadi seorang classmate telah gthu tentang ini tapi tk percaya . Oleh kerana , sudah baca paparan di Kosmo Online , sekrang memang kena percayalah . Haih . Membebankan juga ni . Nmpak gayanya selepas ni , kredit semakin berkurang and lebehkan gunakan Facebook/Skype/Yahoo Messenger untuk berhubung . Adakah semua ini patut dilaksanakan ? Sila jawab .

Sumber : Kosmo ! Online .

3 comments:

Farida Amira said...

tak suka tak suka. 60 sen boleh msg ramai orang tuu kan.

Anyez Nasri ツ said...

tak suka juga . haih . lepas ni , nk message dngan lecturer pun tk mahu sudah ;'(

Penyu said...

60 sen = 1 sen per msg = 600 sms. perghhh !