Ke-bnyakkan remaja me-ganggap muzik ada-lah kaedah hiburan yng paleng serasi dngan jiwa mereka walau-pun sebena-nya untuk be-hibur , tk semesti-nya dngan muzik . Ramai remaja jadi pe-gemar , pe-denga dan pe-gikut aliran muzik .
Tidak salah kita suka muzik , namun yng salah-nya apabila kita ghairah dngan muzik se-hngga lupa yng laen . Umpama-nya , kita ghairah ke konsert se-hngga abai-kn solat , be-gaul bebas , malah kdang-kala te-lnjur dalam penyalah-gunaan dadah dan arak .
Atau di-rumah , kita leka me-nonton program hiburan di televisyen se-hngga te-abai kerja rumah dan hal yng lebeh penting . Disebab-kan itu-lahh maybe dunia muzik di-pndang serong sebagai pe-rosak akhlak remaja . Bukan muzik yng salah tetapi pe-gemarnya yng tabsub se-hngga lalai akan tnggung-jawabnya .
1 . Imam Ghazali menyata-kn hiburan itu " ubat " kepada hati yng me-yembuhkan " penyaket " letih , lalu ia halal se-kadar yng patut tetapi jngan-lahh be-lebehan , sama seperti ubat yng tk boleh di-ambil be-lebehan . Kata Imam Ghazali lagi , jika alat muzik yng me-lmbangkan ahli maksiat iaitu seruling , gitar dan se-umpamanya dan alat gendang dari kaca seperti drum , maka ia ada-lahh di-haramkan .
Jadi , te-nyatalahh aku ahli maksiat sebab aku ada-lahh pe-gemar instrumen gitar . Dan aku memang me-milikinya . Bagi aku , petikan gitar ada-lahh muzik indah .
Tidak salah kita suka muzik , namun yng salah-nya apabila kita ghairah dngan muzik se-hngga lupa yng laen . Umpama-nya , kita ghairah ke konsert se-hngga abai-kn solat , be-gaul bebas , malah kdang-kala te-lnjur dalam penyalah-gunaan dadah dan arak .
Atau di-rumah , kita leka me-nonton program hiburan di televisyen se-hngga te-abai kerja rumah dan hal yng lebeh penting . Disebab-kan itu-lahh maybe dunia muzik di-pndang serong sebagai pe-rosak akhlak remaja . Bukan muzik yng salah tetapi pe-gemarnya yng tabsub se-hngga lalai akan tnggung-jawabnya .
Antara pen-dapat para ulama te-masuklahh :
1 . Imam Ghazali menyata-kn hiburan itu " ubat " kepada hati yng me-yembuhkan " penyaket " letih , lalu ia halal se-kadar yng patut tetapi jngan-lahh be-lebehan , sama seperti ubat yng tk boleh di-ambil be-lebehan . Kata Imam Ghazali lagi , jika alat muzik yng me-lmbangkan ahli maksiat iaitu seruling , gitar dan se-umpamanya dan alat gendang dari kaca seperti drum , maka ia ada-lahh di-haramkan .
Jadi , te-nyatalahh aku ahli maksiat sebab aku ada-lahh pe-gemar instrumen gitar . Dan aku memang me-milikinya . Bagi aku , petikan gitar ada-lahh muzik indah .
2 . Qadhi ladh be-pendapat , muzik hnya halal kepada orng yng pndai me-manipulasika muzik itu untuk men-dapatkan iklham . Bagi orng laen , hukum-nya ada-lah haram .
Wait , aku tk faham sngat ayat ni . Tapi aku rasa , tk mustahil kita generasi muda kata-kan yng tk thu me-nahu ttg ini sebab ke-bnyakkan kini memang men-cari ilham dnga gitar mahu-pun instrumen muzik yng laen .
3 . Ibnu Hazm pula be-pendapat , se-siapa yng men-dngar muzik dngan tujuan utk maksiat , dia jatuh dalam golongan orng yng fasik . Bgaimana-pun , se-siapa yng men-dngarnya dngan tujuan utk men-dekatkan diri kepada Allah , maka hal itu di-bolehkan .
Fuhh , plbagai versi pen-dapat para ulama , bukan ? Yng aku tahu bentuk nyanyian yng di-benarkan seperti nyanyian ( hiburan ) pada hari raya . Itu-pun be-dasarkan hadis riwayat Bukhari daripada Aisyah , yng men-ceritakan , suatu ketika Rasulullah masuk ke bilek Aisyah , baginda me-lihat dua orng hamba wanita me-mukul rebana . Abu Bakar me-negah mereka daripada terus be-hibur . Tetapi Rasulullah be-kata , " Biarkan-lahh mereka , kerana setiap kaum me-miliki hari raya dan hari raya kita ada-lahh pada hari ini . "
Nasyid juga muzik halal . Tapi aku rasa nasyid sekarang pun tk di-lndasan se-benanya lagi . Sebab nasyid ialah nyanyian lagi ke-tuhanan tnpa iringan muzik , yng di-senandungkan untuk mem-bangkitkan semangat se-laen punya mksud doa .
Ke-simpulannya , hukum men-dengar muzik telah men-jadi pe-tikaian ulama sejak zaman awal Islam lagi . Namun , ulama sepakat me-gatakan , se-tiap nyanyian yng me-gndungi elemen maksiat , hukum-nya haram . Mereka juga se-pendapat me-yatakan , nyanyian tradisi tnpa alat muzik di-tmpat yng di-benarkan syarak seperti majlis pe-khawenan dan hari perayaan diboleh-kn , asal-kn penyanyi bukan se-orng wanita .
Tidak salah jika me-minati muzik dan menjadi-kn muzik yng baek sebagai terapi dan pe-yegar minda . Namun sebagai remaja Muslim , elok-lahh kita me-gamalkan sikap be-sederhana , ambil pada kadar yng dibenar-kan saja .
Fuhh , pnjang lebar entry aku kali ini . Yng pasti dan knyataan yng susah utk di-tarek ialah muzik dan remaja memang tk dapat di-pisahkan .
Sumber : Remaja .
3 comments:
nice sharing anyez..dlm hidup ni mmg kita perlukan muzik..tapi jgn lebih2 sudah.. :)
ini brmksud kite hndaklah brpada2 dgn pape pun, trmasuk muzik.. http://www.geekintherainbow.blogspot.com/
sys tomato : betul-lahh tu . ala-ala kadar sudah yea :)
Ifa athirah : betul !
Post a Comment